fredag 26. august 2011

Drømmer du om Florida?

Sommeren er på hell, og vi går mot mørkere tider. En tid jeg liker veldig godt. Mørke kvelder, stearinlys og tid for å drømme seg bort.... Jeg drømmer meg ofte bort, ofte i ting jeg vil lage eller ting jeg vil gjøre. Skulle ønske jeg var like flink til å oppfylle drømmene mine....

En ting jeg drømmer om, vet jeg går i oppfyllelse. For jeg vet at til sommeren blir det ny Florida tur. Det blir min 8. og jeg gleder meg like mye hver gang. Det er så mye å oppleve hver eneste gang, nye steder å se, god mat, shopping og rett og slett bare det å ha tid til å slappe av!
Så jeg har allerede begynt å drømme.... om sol og varme, nydelige strender, delfiner som svømmer forbi i sjøen, skilpadder, sjøkuer, hvit nydelig sand, der en kan gå barbeint i sanden kilometer på kilometer bare for å se etter de vakreste av de vakre skjellene...... uten å tenke på at tiden går... Tid er jo noe en har nok av når en er på ferie, heldigvis!
Jeg innrømmer at jeg er veldig glad i strendene i Florida, spesielt på Gulfkysten der det er roligere enn på Atlanterhavskysten. Jeg syntes også strendene er mye finere der. Og til lengre sør du kjører, til roligere blir det! I sommer var vi på en liten øy som heter Boca Grande, på Gasparilla Iland. Nydelig og rolig, og et sted jeg helt klart skal tilbake til!
Jeg er ikke glad i strender der en ligger tettpakket og det er kø for å komme ut i vannet. Her hadde vi stranden nesten for oss selv, og bodde så og si på stranda. Akkurat så lite at en hilser på naboer og prater litt om vær og vind, akkurat slik jeg liker det!

Men om du vil reise til Florida, er det mange andre opplevelser som venter på deg enn stendene!
De aller fleste vil vel til Orlando. Der er det ikke mye stille og rolig, det kan jeg love! Du har et stort antall parker å velge mellom, og en må rett og slett bestemme seg for hvilke parker en vil dra til.
Og det er ikke bare enkelt, for det lønner seg ofte å kjøpe flere dager og de har gjerne kombibiletter der flere ulike parker samarbeider.
Det er veldig travelt å gå i parker, for en er der gjerne fra tidlig morgen til solen er gått ned og dagen avsluttes med fyrvereri! De fleste parkene har sitt eget, og både det og avslutningshowene er en opplevelse!
Men jeg anbefaler ikke å gå i park flere dager på rad, da blir du mest sannsynlig veldig sliten. Har du en uke i Orlando, hadde jeg valgt 3-4 dager i park, for så å slappet av en dag mellom hver park. Jeg kan skrive mer om de ulike parkene senere, om det er interesse for det.
Men hit er det nok en selvfølge å dra til!

Om du har to eller tre uker i Florida, hadde jeg startet ferien i Orlando eller i Miami. Vi har ofte landet i Miami, og bodd der en natt eller to før vi har kjørt oppover til Orlando. Etter en uke i Orlando ville jeg kjørt litt rundt, for det er mye annet å oppleve.

Når det gjelder overnatting, kan en bo billig. Du får de billigste motellrommene ned i 50-70 dollar, altså fra 300 kroner og oppover. Da får du som regel to 1.20 senger og et bad, et helt greit alternativ når du kjører rundt. Motellene har som regel egne basseng, og sentral beliggenhet.
Når en skal bo et sted over flere netter, anbefaler jeg å leie et hus eller en leilighet. Da er en veldig fri til å gjøre det en vil, og en kan lage sin egen mat om en vil det. Det kommer selvsagt an på hvor mange en reiser sammen med. De fleste husene har 6-12 sengeplasser, og eget basseng. Leiligheter hører ofte til et leilighetskompleks, der det er felles basseng.
Om en skal flere dager i Disney, er det greit å bo i nærheten. Og det finnes mange hus til leie, og de er store og fine!
Her er vårt hus som ligger i Windsor Hills. Det har fem soverom og fem bad, og 12 sengeplasser til sammen. Et tilsvarende hus kan du leie for ca 9000 i uka. Bor en 2-3 familier sammen, blir også dette et rimelig alternativ.





 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Når det gjelder leiebil, så er dette nesten noe en må ha. Det lønner seg å ordne dette i god tid før en reiser. Selskapene som leier ut biler ligger like ved flyplassene, og det går shutlebus direkte dit.
Det er så mye mer jeg kan fortelle om, som mat, restauranter, shopping. Jeg elsker å shoppe i Florida, det er veldig billig og jeg bruker å shoppe alt for mye! Men det tror jeg at jeg må ta en annen gang, nå er det jammen blitt sengetid igjen!
 
Ønsker dere en riktig god helg!
 



Ingen kommentarer: